Rasvanpolton abc

Viime kerralla kirjoitin lyhyen nippelitieto postauksen kuinka lihasmassaa kasvatetaan. Kaikki jätkät luki sitä kiilto silmissä ja taas kaikki toista sukupuolta edustavat ihmiset eli naiset skippasi koko päivityksen ja ajattelivat mielessään ”yök, jotkut isot lihakset yök”. Tätä päivitystä taas kaikki naiset alkoivat lukemaan kiilto silmissään toinen käsi kiinni suklaalevyssä ja jätkät skippaa koko tekstin ja ajattelevat mielessään ”katabolista kynäniska hommaa koko diettaaminen”. Tasa arvo kunniaan ja kaikille kaikkee! 🙂

Mitäs hittoo tää diettaaminen sitten oikeen on?? Ostoskanava tuputtaa vaikka minkälaista vekotinta unelmien vatsalihasten hankkimiseen ja reiluun rasvapoltto urakoihin, löytyisiköhän onni sieltä?

Telkkarissa ja sosiaalisessa mediassa törmää jatkuvasti erillaisiin laihdutusvalmisteisiin ja menetelmiin, olisiko se onni sitten siellä?

Iltalehti raportoi jokatoinen viikko uudesta super dietistä mikä pärisee niin että tukka lähtee!! No sieltä se onni pitäisi viimeistään löytyä kun siinä ompi tuo ”super” sana…

Jos tällä ei lähde niin sit ei lähde millään! ;)
Jos tällä ei lähde niin sit ei lähde millään! 😉

Kaikissa noissa edellämainituissa jutuissa on pointtinsa ja niiden avulla on mahdollista laihtua mutta mikä on se laihtumisen ”salaisuus”. Se salaisuus on sellainen että siinä ei ole mitään salaisuutta 🙂 TODELLA yksinkertaista hommaa, ja siksi mä mietinkin miten on mahdollista että täällä Suomessakin on aika korkeat luvut ylipainoisten suhteen. Ennenkuin alatte viskelemään kivillä niin mä pesen siitä luvusta pois ihmiset kenellä ei ole osuutta omaan lihavuuteen, eli esim sairaudet niin fyysiset kuin henkiset, ja myös nuoret lapset joiden lihavuus johtuu esim perheen ruokailutottumuksista joihin heillä ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa.

Ja te pari vihaista vielä sielä ruudun toisella puolella kuunnelkaa hetki 🙂 Mä en ole MILLÄÄNTAPAA rasisti kenenkään ulkomuotojen suhteen, en sitten pisaraakaan. Vaikka itse pumppailen rautaa ja yritän viilata omaa fysiikkaa tikkiin ei se tarkoita että katselisin muita nenänvartta pitkin, jos joku on tyytyväinen ulkomuotoonsa vaikka mukana roikkuu 50kg ylimääräistä on se mulle täysin FINE. Mutta kun sillä ylipainolla on muita negatiivisia vaikutuksia ja suurimpana nyt terveys, ja kun terveydestä puhutaan niin otan asian aika vakavasti ja pyrin auttamaan ihmisiä sen asian suhteen.

Toivottavasti kaikki rauhoituitte ettekä aijokkaan mestata mua porukalla 🙂 

Mistäs hitosta sitä sitten kukin tietää minkälainen dietti tai ostoskanavan abtronikki kenellekkin sopii kun niitä tuntuu olevan joku seitsemänsataakuuskyt nykyään?? Älkää sotkeutuko tähän asiaan koska sillä ei TODELLAKAAN ole kovinkaan iso merkitys lopputulokseen. Jos joku väittää sulle jostain superdietistä joka on TODELLA mullistava niin älä kuuntele sitä tyyppiä enään koskaan ainakaan ravinto asioiden kohdalla 🙂

Olin se minäkin joskus laiha :) Kuvassa painoa 104-105kg
Olin se minäkin joskus laiha 🙂 Kuvassa painoa 104-105kg

Rasvan palaminen perustuu VAIN JA AINOASTAAN energiavajeeseen jonka luot elimistöösi, ei yhtään mihinkään muuhun! Sitten piirretään tämä paperille jotta hitaimmatkin pysyy kärryillä:

  • Helena 30wee, paino 90kg, pituus 170cm, ylimääräisiä kiloja 30.
  • Helenan perusaineenvaihdunta on n.1700kcal/pv ja siihen lisätään hänen fyysinen siivoojan työ joka nostaa päivän energian kulutusta +500kcal. Helenan kokonais kulutus vuorokautta kohden on 2200kcal.
  • Helena haluaa pudottaa 30kiloa niin että tankoon jää muutakin kuin luut, joten tässä tapauksessa dietti on otettava maltilla ettei lihakset pala liiallisen energia vajeen takia pois.
  • Helena jatkaa normaalin kotiruuan syömistä mutta laskeen tarkkaan että päivittäinen energian saanti on 1700kcal jolloin Helenan elimistöön tuotetaan 500 kalorin energiavaje jolloin kroppa ottaa tämä vajeen Helenan rasvavarastoista joita on kertynyt yli 30kg.
  • 500 kalorin energiavajeella elimistö polttaa rasvaa noin puolisen kiloa viikkoa kohti.
  • Tällä tahdilla Helena painaa vuoden päästä 64kg ja on enään parin kilon päässä tavoitteestaan.

Ekö ole aika simppeliä? Syöt vähemmän mitä kulutat ja thats it!

Itse olen todennut ihan perinteisen hiilaridietin kaikista toimivammaksi omalla ja asiakkaitteni kohdalla, tai joo ei se mitenkään muita toimivampi ole vaan helpoin noudattaa eli saa syödä ihan perus ruokia mitä ehkä suurin osa ihmisistä on tottunut syömään.

Hiilaridietin perusrunko (salilla kävijälle)

  • 2-3g proteiinia/painokilo
  • 05,-1g rasvaa/painokilo
  • Loput täytetään hiilarilla

Energiavajeen säätäminen riippuu hyvin pitkälle siitä kuinka paljon liikakiloja on kertynyt ja mitkä ovat perimmäiset tavoitteet, jos haluat säilyttää mahdollisimman tehokkaasti lihasmassan älä mene kauheasti yli -500kcal/pv, mutta jos olet esim sairaalloisen lihava ja tavoite on päästä mahdollisimman nopeasti rasvahaarniskasta pois niin -1000kcal/pv on vielä ihan ok ja kroppa suostuu yhteistyöhön. Siitä rajummat dietit voi alkuun toimia mutta pitkässä juoksussa sun kroppa voi sanoa yhteistyön poikki ja alkaa mököttämään. VÄHÄN EI OLE PALJON TÄSSÄ HOMMASSA!!

Liikunta ei myöskään tee pahaa kun rasvasta halutaan eroon, sen hyötyjä on että lihasmassa säilyy paremmin etkä ole pelkkä luuranko tavoitteeseen päästyäsi, liikunta nostaa sun kulutusta joka sitä myöden sallii enenmmän ruuan syömistä 🙂 Ja toki liikunta tuo sisältöä ja energisyyttä sun arkeen!

Kuvassa asiakkaani Satun 18 viikon kehitys, aika vaikuttavaa vai mitä :)
Kuvassa asiakkaani Satun 18 viikon kehitys, aika vaikuttavaa vai mitä 🙂

Nyt lihavat lenkille, myös itseni lukuun ottaen 😉 Nimimerkillä: melkein 40kg ylimääräistä..

Jos olet apua vailla ravinto asioissa, autan enemmäin kuin mielelläni!

 

Facebook <– Painakaa ”tykkään” nappulaa, kiitoos!

Youtube <– Painakaa ”tilaa” nappulaa, kiitoos!

Kotisivut <– Painakaa mitä nappulaa vaan, kiitoos!

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

12 vastausta artikkeliin “Rasvanpolton abc”

  1. Hyvä Vatanen!

    Jälleen hyvää tekstiä! Jätkä kyllä kirjottaa hyvällä huumorilla ja pilke silmäkulmassa!
    Meikä tykkää täysillä ja onkin jo tullu tavaks odotella sun höpötyksiä.

    Kerran jopa ohi mennen on sut tullut nähtyä kun olit jollekin treenit vetämässä vantaalla, mutta tästä on jo reilu puoli vuotta aikaa.
    Itse olin kaverin kanssa myös samalla salilla treenamassa ja kaveri siinä totesi et taitaa olla toi Vatanen et äänestä tunnisti.
    Ite mietin vaan et kuka helvetin Vatanen et kuullukkaan semmosesta. No ei kerenny kaveri tulla kehumaan hyviä ja hauskoja videoitas. Siitä kumminkin lähti omalta osalta sun videoiden katselu ja blogin lukeminen. Nykypäivänä pitäisi itse tulla antaa taputukset olkapäälle.

    Jatka samaan malliin, äläkä ainakaan vähennä kirjoittelua!

    • Moro Miika!

      Kiitoksia kovasti! Tälläinen palaute motivoi suoltamaan lisää mun törkysiä ajatuksia tänne blogin puolelle 🙂

      Jos satutaan törmäämään niin heitetään ylävitoset ja juodaan heradrinkit! 🙂

  2. Kompaan aiempaa! Ehdottomasti alansa Suomen ykkösblogi! Kaveri joka ei arvostele muita vaan kirjottaa omalla mahtavalla tyylillään. + 1 fan

    • Samperi soikoon jätkät! Mulla alkaa posket punastumaan kun luen näitä kommentteja 🙂

      Vatanen kiittä ja kumartaa syvään! Palaute on tän homman suola, en mä muuten jaksais kirjoitellakkaan 🙂

  3. Kummatki edeltävät kommentit on täysin oikeessa. Sulla on tosi hyvä blogi just siks, että kirjotat omalla persoonallisella tyylilläs.
    Myös sun youtube videoita on mukava kahtoo! 😀
    Keep it up! (Y)

    • Kiitti Konsta! Mä alan kohta pillittämään täällä kun nää kommentit lämmittää sydäntä sen verran 😀

      Nyt pari hater kommenttia väliin nii ei pääse kusi nousemaan hattuun 🙂

  4. Moro, tuo tarina tyylis on kyllä muista erottuvaa.
    Ihan mielenkiinnosta selasin vanhaa fastin treenipäiväkirjaasi.Siinäkin suuri ero parissa vuodessa massassa ja painoissa sulla.

    Itse laihana läskin kun yrittänyt polttaa vaivalla saatuja lihaksia:),niin huomannut tuon vhh ja ketoosin epätoimivaksi. Saa vain jumiin kropan ja treeneissä tehot pois. Kun kerran aloitin hiilaridietillä treenitkin kulki ja voimatasot pysyivät aika samoina. Mutta vhh diettiä kun tulee jokapuolelta,niin ajauduin taas siihen. Ja tulos p……
    Kunnes tulin järkiini,ja lopetin nyt tuon dietti hömpän. Koska ei siellä rasvan alla ole lihasmassaa. Näyttää vain salibandyn pelaajalta, joka ei ole salilla käynytkään.Nyt paino noussut 86:sta 98kg. Sarjapainotkin nousseet hyvää kyytiä. En tarkoita etteikö se muilla ketoosi ja vhh toimisi. Ja en harrasta salibandya koska en omista puuhelmiä:)

    Loppuun pari kyssäriä niin ei sulla tule rahka iltapalan kanssa tylsää:
    Kauanko kokeilit 3 jakoista 2krt viikko.? Ja mielipiteitä siitä?
    Tämän hetken ympärysmittoja ja sarja tuloksia? Ja mittaatko aina kylmänä mitat, eli ei pumpissa.

    • Morjensta!

      En mä massaan halua uppota, mutta se näyttää onnistuvan ihan olemalla oma itseni 🙂

      Vhh ja ketoosi dietit toimii mutta ei kaikilla, mun mielestä vaan se hiilari kuuluu aika olennaisesti tähän puuhaan ja sitä en lähtisi rasvalla paikkaamaan. Dietatessa energiavaje on ratkaiseva, ei niinkään makrojakauma, niin treenatakko ilman hiilaria vai ei..? 🙂 Mutta älkää vhh kannattajat suuttuko, ihan toimiva ratkaisu sekin! Itsekkiin viime dietin toteutin vähillä hiilareilla ja ihan onnistuneesti.

      – Kolmijakoista pyörittelin muistaakseni viime kesänä muutaman kuukauden ja se oli hyvin tervetullutta vaihtelua, ihan pysyväksi se ei jäänyt sillä mulla on reilusti aikaa ja intoa treenata joten myös isompi jakoinen ohjelma toimii. Mä tykkään treenata 1 tai max 2 lihasryhmää samassa treenissä koska silloin saan tehtyä OIKEASTI sen lihaksen pippuun, ja tykkään siitä tunteesta kun mitään ei jää varastoon. Eli siis varsin tomiva systeemi jos vaan palautumisresurssi riittää!

      – Hauberi on pikkasen reilu puolmetriä,pohkeet hauiksen kanssa tasoissa, reisi paksuimmasta kohtaa karvan alle 80cm, vyötärön ympärysmittaa en kerro mutta liika se ainakin on 🙂 Aina olen mitannut kylmänä.

      – Mitäs tuloksia mä nyt osaisin sanoa kun ei noita ykkösiä tule otettua. Hmm.. Penkki 15*150kg, kyykky 10*200kg (polvi remmit), siinä ne vahvimmat varmaan. 🙂

  5. Pistähä tulemaa juutubee taas mahtavia vatasen kokkaus videoita 😀 ! Loistavaa että laitoit blogin tänne pystyy nii saa lukee ukon juttuja! Olis mukava päästä reenaa sunkanssa joskus ku saa raha asiat kuntoo ja katella sit vaikkapa jotai pientä dieettiohjelmistooki mahollisesti 🙂

    • Kiitti Henkka! Ja kerta videoita pyydetään niin niitähän alkaa tulemaan, vois tän viikonlopun aikaan jonkun kokkiohjelman keksiä 😀 Ehdottomasti käydään reeneillä ja laitellaan ravinto asiat kuntoon! Pysytään kanavilla!

 
Tykkää jutusta