Treenityyli??? WHAT??

Jou bitsiis!

Still alive!! Kiirettä vaan edelleen pukkaa niin että välillä tällaistä sohvaperunaa oikeen hirvittää! No kohta tulee syksy ja sitten hiljenee radikaalisti, sitten voi taas keskittyä täysiä siihen mistä oikeesti tykkää eli bodaamiseen ja pt kuvioihin! YeahBuddyyy!!

Mut kuten kaikki tietää, ketään ei vois vähempää kiinnostaa mitä jollekkin randomille kuuluu joten siirrytäämpä seuraavaan aiheeseen!

20140728_143012
Hauiksen esittely ei katso paikkaa tai aikaa, sen voi tehdä vaikka kesken työpäivän jos siltä tuntuu!

Treenityyli… Siinäpä vasta kinaa aiheuttava puheenaihe.. On supersarjoja, on pudotus-sarjoja, on giant sarjoja, on suoria sarjoja, on voimailu sarjoja, on super pitkiä sarjoja, ja varmaan sata muuta erillaista tapaa suorittaa treenisarja.

Mikä on sitten oikea tapa treenata?? Millä patti kasvaa KAIKISTA eniten? No ei tarvii olla kovin viisas, että tämän tajuaa, ei sellaista treenityyliä ole jolla kaikki kasvaisi KAIKISTA eniten.

Jollekkin toimii hyvin volyymipainoitteinen treeni jossa tehdään pitkiä toisto määriä, toiselle taas toimii kun tanko lyödään täyteen rautaa ja nostetaan se kolme kertaa ylös. Se mikä sulle sopii parhaiten on kokeiltava itse!

Aloittelijoille mä suosittelisin hyvin yksinkertaista ohjelmaa jossa tehdään isoja pääliikkeitä ja fokus laitetaan siihen että saadaan korotettua sarjapainoja, tehdään se perusmassa alle jonka jälkeen voidaan lähteä seikkailemaan treenimetodejen villiin viidakkoon ja hakemaan lihakselle sitä erillaista ärsykettä jos kehitys on alkanut hiipumaan.

Mikä on tärkeää itselleen sopivaa treenityyliä etsiessä??

  • Sun täytyy oikeasti tykätä siitä mitä teet salilla, treenin pitää olla mieluisaa. Tässä lajissa mitään tulosta ei tehdä kuukaudessa tai kahdessa, homma vaatii vuosia ja vuosia ja jos niin pitkään meinaat painaa päivästä toiseen salilla niin sun on tykättävä siitä että jaksat tehdä treenit täydellä teholla.
  • Toki treenityylin pitää olla järjen rajoissa ja tuloksellinen.
  • Jatkuva lihasärsykkeen vaihtelu.

Voisin väittää ettei kyse ole aina siitä treenityylistä taikka ohjelmasta, vaan enemmänkin juuri siitä että sä tykkäät siitä ja sen takia teet treenit aina täydellä teholla. Lihas ei niinkään ymmärrä mitä sillä tehdään kun sen ainoa tehtävä on supistua ja venyä, mutta sen se tajuaa että teetkö sarjat loppuun vai jätätkö pari vajaaksi. Ei lihaksen ole tarve kasvaa jos se päästetään helpolla, mutta ajappa joka treeni se äärirajoille niin sille ei jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa vahvistua ja kasvaa!

IMG_3157
Padabim padabum! 127kg

Mitäs mieltä se Vatanen on??

Mä itse olen oppinut lähestulkoon kaikki treeni ja ravintoon liittyvät asiat itse, eli kantapään kautta ollaan kynnetty menemään. Kalliiks se tulee, mutta se on varmaa että tehtyjä virheitä en koskaan tule uudestaan tekemään 🙂

Niinkuin jo aiemmin sanoin, aloittelijat pysykää ihan aikuisten oikeasti siellä perus jutuissa, 4*10 moninivelliikkeitä ja fokus sarjapainojen kasvatukseen ja tietenkin tekniikkaa silmällä pitäen. Sitten kun on 2-5vuotta treeniä alla niin sitten voi siirtyä hifistely linjalle jos siltä tuntuu.

Mä itse pidän super tärkeänä lihasärsykkeen vaihtelua! Lihas tottuu pidemmässä juoksussa kaikkeen ja näin ollen se alkaa laiskistumaan, kun tarjolla on aina samaa rynkytystä. Lihasta pitää yllättää koko ajan jos halutaan pitää kasvuärsyke tapissaan.

Itse ole todennut todella toimivaksi paljon käytetyn volyymi/heavyduty tyylin. Jokatoinen viikko treenataan lihasta, jokatoinen viikko liikettä. Eli ensimmäisellä viikolla treenataan erikoistekniikoilla, esim pudotus ja super-sarjoilla eristäviä liikkeitä, pää fokus pelkästään lihastuntumaan ja pumppiin. Seuraavalla viikolla tehdään enemmän perusliikkeitä isoilla raudoilla, tässä ei niinkään väliä pumpilla vaan enemmänkin sillä kuinka paljon sitä rautaa nousee mutta toki tekniikka pidetään puhtaana! Toisto määrät volyymiviikolla 15-30, heavyduty viikolla 5-8.

Mä itse vedän 8 viikkoa kovaa jonka jälkeen tulee yksi kevennys viikko jolloin käyn kyllä salilla mutta treeni on vähän sellaista läpsyttelyä ja tällä viikolla otan yleensä enemmän kehonhuoltoa ja hierotutan kropan läpi.

Yhteenveto:

Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa treenityyliä, opiskele, tutki ja kokeile. Kun löydät treenityylin josta tykkäät ja se tuottaa tulosta niin treenaa sillä niin pitkään kun homma luistaa jos tulee seinä vastaan niin eikun opiskelemaan, tutkimaan ja kokeilemaan uudestaan 🙂

Itellä heavyduty viikko takana ja jonkin sortin ennätyksiä tuli tehtyä! Ei kummoisia mutta ei tässä bodailu touhussa nuo treenitulokset niin tärkeitä olekkaan 🙂

  • Penkkipunnerrus 3*180kg
  • Kyykky 4*210kg
  • Sjmv 4*200kg

Tuosta videon tynkää kyykyttelyistä, vedoista ja punnerruksista:

 

 

Facebook <– Painakaa ”tykkään” nappulaa, kiitoos!

Youtube <– Painakaa ”tilaa” nappulaa, kiitoos!

Kotisivut <– Painakaa mitä nappulaa vaan, kiitoos!

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

Puolialastomia miehiä ja aurinkoisia maisemia

Nyt on tullut varmaan löysin treenijakso sitten vuosiin, mutta sen verran alan tästäkin hommasta tajuamaan että en ole TODELLAKAAN ottanut stressiä vaan nauttinut löysemmästä meiningistä.

Kaikki lähti liikkeelle kun kesäflunssa iski ja toi tullessaan kuumeen kaverina, sen johdosta tais tulla viiden päivän paussi treeneihin, sen jälkeen kerkesin viime viikolla käymään neljään otteeseen jonka jälkeen oli edessä jo pitkään suunniteltu Joensuun reissu jota ei tietenkään pystynyt skippaamaan, salitaukoo pe-su ja tauko jatkui vielä tämän päivän kun herätessäni oli nostanut hieman taas kuumetta… Pidetään sormet ristissä että huomenna olo on hyvä ja lämpö normaali että pääsee repimään!

Tälläiset tauot tekee hyvää niin pääkopalle kuin kropallekkin, homma alkoikin jo maistua vähän puulta ennenkuin flunssa iski päin naamaa, nyt on taas ihan eri ääni kellossa ja oikeen himoitsen salille pääsyä. YEAH BUDDYYYY!!!!

11122233344

Viikonloppuna käytiin kaveriporukan kanssa mun kotikulmilla Joensuussa reissun päällä. Oli ihan huippu reissu, lauantai päivä kelluttiin Joensuun kaupungin läpi virtaavassa joessa koko päivä ja illalla mentiin meikäläisen porukoille saunomaan savusaunaan ja kylpemään koskeen. Yöllä grillailtiin kyrsää ja otettiin vielä revanssi löylyt, tämän setin jälkeen en edes kerennyt sulkemaan silmiä kun kerkesin jo nukahtaa 😀

24234234234

Tälläiset reissut kruunaa Suomen kesän, ja antaa puhtia treeneihinkin kun muistaa rikkoa niitä rutiineja välillä! Käytiin myös kurkkaamassa ilosaarirokin meiningit mutta joo… Kai tässä on käynyt sellainen luonnollinen ilmiö kun pikkupojasta on kehittynyt ainakin edes vähän isompi poika kun tuntui että on kasvanut siitä meiningistä jo ohi. Kiitos mutta ei kiitos, enemmän mua vetää puoleensa muutama hyvä kaveri ja sauna metsän keskellä 🙂

Nimetön 1121321

Käykää kurkkaamassa pieni kooste viikonlopun kellunnasta 🙂

Facebook <– Painakaa ”tykkään” nappulaa, kiitoos!

Youtube <– Painakaa ”tilaa” nappulaa, kiitoos!

Kotisivut <– Painakaa mitä nappulaa vaan, kiitoos!

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen