Treenityyli??? WHAT??

Jou bitsiis!

Still alive!! Kiirettä vaan edelleen pukkaa niin että välillä tällaistä sohvaperunaa oikeen hirvittää! No kohta tulee syksy ja sitten hiljenee radikaalisti, sitten voi taas keskittyä täysiä siihen mistä oikeesti tykkää eli bodaamiseen ja pt kuvioihin! YeahBuddyyy!!

Mut kuten kaikki tietää, ketään ei vois vähempää kiinnostaa mitä jollekkin randomille kuuluu joten siirrytäämpä seuraavaan aiheeseen!

20140728_143012
Hauiksen esittely ei katso paikkaa tai aikaa, sen voi tehdä vaikka kesken työpäivän jos siltä tuntuu!

Treenityyli… Siinäpä vasta kinaa aiheuttava puheenaihe.. On supersarjoja, on pudotus-sarjoja, on giant sarjoja, on suoria sarjoja, on voimailu sarjoja, on super pitkiä sarjoja, ja varmaan sata muuta erillaista tapaa suorittaa treenisarja.

Mikä on sitten oikea tapa treenata?? Millä patti kasvaa KAIKISTA eniten? No ei tarvii olla kovin viisas, että tämän tajuaa, ei sellaista treenityyliä ole jolla kaikki kasvaisi KAIKISTA eniten.

Jollekkin toimii hyvin volyymipainoitteinen treeni jossa tehdään pitkiä toisto määriä, toiselle taas toimii kun tanko lyödään täyteen rautaa ja nostetaan se kolme kertaa ylös. Se mikä sulle sopii parhaiten on kokeiltava itse!

Aloittelijoille mä suosittelisin hyvin yksinkertaista ohjelmaa jossa tehdään isoja pääliikkeitä ja fokus laitetaan siihen että saadaan korotettua sarjapainoja, tehdään se perusmassa alle jonka jälkeen voidaan lähteä seikkailemaan treenimetodejen villiin viidakkoon ja hakemaan lihakselle sitä erillaista ärsykettä jos kehitys on alkanut hiipumaan.

Mikä on tärkeää itselleen sopivaa treenityyliä etsiessä??

  • Sun täytyy oikeasti tykätä siitä mitä teet salilla, treenin pitää olla mieluisaa. Tässä lajissa mitään tulosta ei tehdä kuukaudessa tai kahdessa, homma vaatii vuosia ja vuosia ja jos niin pitkään meinaat painaa päivästä toiseen salilla niin sun on tykättävä siitä että jaksat tehdä treenit täydellä teholla.
  • Toki treenityylin pitää olla järjen rajoissa ja tuloksellinen.
  • Jatkuva lihasärsykkeen vaihtelu.

Voisin väittää ettei kyse ole aina siitä treenityylistä taikka ohjelmasta, vaan enemmänkin juuri siitä että sä tykkäät siitä ja sen takia teet treenit aina täydellä teholla. Lihas ei niinkään ymmärrä mitä sillä tehdään kun sen ainoa tehtävä on supistua ja venyä, mutta sen se tajuaa että teetkö sarjat loppuun vai jätätkö pari vajaaksi. Ei lihaksen ole tarve kasvaa jos se päästetään helpolla, mutta ajappa joka treeni se äärirajoille niin sille ei jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa vahvistua ja kasvaa!

IMG_3157
Padabim padabum! 127kg

Mitäs mieltä se Vatanen on??

Mä itse olen oppinut lähestulkoon kaikki treeni ja ravintoon liittyvät asiat itse, eli kantapään kautta ollaan kynnetty menemään. Kalliiks se tulee, mutta se on varmaa että tehtyjä virheitä en koskaan tule uudestaan tekemään 🙂

Niinkuin jo aiemmin sanoin, aloittelijat pysykää ihan aikuisten oikeasti siellä perus jutuissa, 4*10 moninivelliikkeitä ja fokus sarjapainojen kasvatukseen ja tietenkin tekniikkaa silmällä pitäen. Sitten kun on 2-5vuotta treeniä alla niin sitten voi siirtyä hifistely linjalle jos siltä tuntuu.

Mä itse pidän super tärkeänä lihasärsykkeen vaihtelua! Lihas tottuu pidemmässä juoksussa kaikkeen ja näin ollen se alkaa laiskistumaan, kun tarjolla on aina samaa rynkytystä. Lihasta pitää yllättää koko ajan jos halutaan pitää kasvuärsyke tapissaan.

Itse ole todennut todella toimivaksi paljon käytetyn volyymi/heavyduty tyylin. Jokatoinen viikko treenataan lihasta, jokatoinen viikko liikettä. Eli ensimmäisellä viikolla treenataan erikoistekniikoilla, esim pudotus ja super-sarjoilla eristäviä liikkeitä, pää fokus pelkästään lihastuntumaan ja pumppiin. Seuraavalla viikolla tehdään enemmän perusliikkeitä isoilla raudoilla, tässä ei niinkään väliä pumpilla vaan enemmänkin sillä kuinka paljon sitä rautaa nousee mutta toki tekniikka pidetään puhtaana! Toisto määrät volyymiviikolla 15-30, heavyduty viikolla 5-8.

Mä itse vedän 8 viikkoa kovaa jonka jälkeen tulee yksi kevennys viikko jolloin käyn kyllä salilla mutta treeni on vähän sellaista läpsyttelyä ja tällä viikolla otan yleensä enemmän kehonhuoltoa ja hierotutan kropan läpi.

Yhteenveto:

Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa treenityyliä, opiskele, tutki ja kokeile. Kun löydät treenityylin josta tykkäät ja se tuottaa tulosta niin treenaa sillä niin pitkään kun homma luistaa jos tulee seinä vastaan niin eikun opiskelemaan, tutkimaan ja kokeilemaan uudestaan 🙂

Itellä heavyduty viikko takana ja jonkin sortin ennätyksiä tuli tehtyä! Ei kummoisia mutta ei tässä bodailu touhussa nuo treenitulokset niin tärkeitä olekkaan 🙂

  • Penkkipunnerrus 3*180kg
  • Kyykky 4*210kg
  • Sjmv 4*200kg

Tuosta videon tynkää kyykyttelyistä, vedoista ja punnerruksista:

 

 

Facebook <– Painakaa ”tykkään” nappulaa, kiitoos!

Youtube <– Painakaa ”tilaa” nappulaa, kiitoos!

Kotisivut <– Painakaa mitä nappulaa vaan, kiitoos!

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

7 vastausta artikkeliin “Treenityyli??? WHAT??”

  1. ei tos kyykys takana ollut avustaja ollu ihan messis!HOMMA on READY vasta sitten kun TANKO on telineissä!en oo seurannu tätä blogii nii säännöllisesti ni en tiijä ootko kertonu mut onko minkälaisii kisatavoitteita?

    • Joo ei ollut vakio spottaajaa mukana niin kysyin toista kaveria jeesaamaan, ei sen enempää käyty pelisääntöjä läpi niin tuo loppu varmistelu jäi vähän vajaaks, no eipä tuossa onneks jalat pettänytkään 🙂

      Kisaamaan lähdetään sitten kun siihen on rahkeita, vielä niitä ei ole 🙂 Tavoitteeks oon asettanut 2017 syksy.

  2. Jos tarkoitat tuolla heavydutylla samaa minkä Mike Mentzer kehittänyt niin tuo on aika kaukana siitä koska . Heavy duty treenimetodi perustuu Todella korkeean volyymiin, hitaisiin toistoihin ja lyhyisiin sarjoihin. Heavy duty treenissäkään ei ole sarjoja kuin muutama per lihas. Voimalla runnominen ja heavy duty ovat toistensa vastakohtia näin voisin sanoa 😀 Tuo metodin nimi kyllä hämää monesti HEAVY DUTY(raskas velvollisuus) tai joku tälläinen, monesti kuvitellaan heti että kyseessä on raskaita sarjoja isoilla painoilla mutta sitä se ei ole.

    • Heavydutilla itse tarkoitan raskasta runnomista, en Metzerin keksintöä mutta sitäkin voisi taas ottaa väliin pienen pätkän ettei lihat ala tylsistymään 🙂

      • kannattaa katsoa se treenielokuva Youtubesta . menee jo lihat hapoille katsomisesta jo 😀

  3. Moro! Saakos sulta kysellä mikä sarja siintää mielessä? Siis kun lavoille nouset. Itse olen muuten havainnut hyväksi myös kaksijakoisella neljästi viikkoon reenatessa tehdä ekat kaksi treeniä sinun sanoin heavylla ja vikat kaks vähän pidemmällä toistolla:)

    • Moro Lauri!

      Kyllä mulla silmissä kiiltelee miesten kehonrakennus mutta itse painoluokka on vielä auki, se on sitten kolmen vuoden päästä toivon mukaan raskas eli +90kg mutta sen näkee sitten 🙂

      Sun treenityyli kuullostaa varsin hyvältä! Vaihtelu on kaiken a ja o!

 
Tykkää jutusta