Karpaaminen on kivaa, wihuuuu!!

Karppaus sitä, karppaus tätä. Hiilari sitä ja HIILARI TÄTÄ!

Voi ihmiset rakkaat ei se hiilari mikään paha ole, ei ole myöskään proteiini taikka rasvakaan, niitä pitää osata vaan käyttää oikein, kohtuudella ja oikeissa paikoissa.

Mä törmään tähän ”eikös hiilari lihota” juttuun lähes päivittäin työni puolesta, ihmiset on nimittäin aivopesty melekoisen tehokkaasti karppausbuumin myötä. ”Siis mitä?? Saanko mä syödä perunaa ja pastaakin, eikös ne just lihota?”. EI NE KETÄÄN LIHOTA, päivittäinen energian saanti on se mikä lihoittaa kun se ylittää sun päivittäisen kulutuksen, ja sama homma toisinpäin.

MÄ ETSIN SEN KARPPAUSBUUMIN KEKSIJÄN KÄSIINI JA TYÖNNÄN SILLE PERUNAN SUUHUN 😀

Book-Carbohydrates-Header

Jos lähdetään miettimään maalaisjärjellä tätä homma ja unohdetaan pilkunviilaukset niin kumpaakas olisi dietillä fiksumpaa syödä, rasvaa jossa on 9kcal/gramma vai hiilihydraattia joka sisältää 4kcal/gramma. Hmm pitääpä miettiä oikeen urakalla 😀 Kyllä mä mieluummin syön 400g hiilaria kuin 177g rasvaa.

Tokihan ihmiskeho vaatii myös rasvaa, eli ei todellakaan sitä jätetä varjoon. Proteiinia myös tarvitaan reilusti ettei lihasmassa lähtisi karkuteille dietin edetessä. Helppo peruskaava normaalille hiilaridietille on että säädetään proteiinin saanti noin 2-3g/painokilo, rasvan saanti 0,8-1g/painokilo ja kaikki loput energiamäärästä täytetään hiilihydraatilla. Yleensä siis hiilihydraatti ottaa suurimman osan kakusta kun makroympyrä täytetään edellämainitulla kaavalla.

Dietin edetessä energiaa aletaan karsimaan juurikin sieltä hiilihydraattien osilta koska se on ”energia täytettä”, eikä ole ihmiskeholle niin välttämätöntä kuin tässä tapauksessa rasva ja proteiini. Eli alussa ruokavalio voi sisältää reilusti hiilihydraatteja ja taas loppumetreille niitä voi olla jo aika vähän jolloin ruokavalio alkaa kallistumaan sinne karppaus puolelle, joten mun mielestä se karppaaminen on ihan ok mutta se tulee vasta sielä dietin loppu päässä jos/kun energiaa on jouduttu karsimaan mahdollisimman alas jotta painon lasku jatkuisi edelleen.

Joten EVERYBODY CHILL OUT I GOT THIS! Hiilihydraattissa ei ole mitään lihottavaa vaikutusta, kenenkään kroppaan rasva ei keräänny ilmasta. Rasva joka roikkuu vyötäröllä on hankittu syömällä enemmän energiaa kuin sitä on kulutettu, olipa energia sitten otettu rasvasta, proteiinista taikka hiilarista.

Älä pelkää hiilihydraattia se on sun kaveri 🙂 Älä myöskään pelkää metsässä treenaamista, sekin on kivaa!

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

4 vastausta artikkeliin “Karpaaminen on kivaa, wihuuuu!!”

  1. Terve! Olet todella kovassa kunnossa. Paljonko paino tuolla videolla? Kolmen vuoden päästä kisaamaan? 🙂

    • Morjens Ville! Kiitos palautteesta, paljon on tehtävää mutta paljon on saatu aikaiseksikin. Joo, kolmen vuoden päästä olisi tarkoitus astua lavalle ja kokeilla mihin rahkeet riittää! Tuossa videolla painoa oli jotain 103-105kg välistä.

  2. Kiitos tästä 🙂 Miun ruokavalioon kuuluu hiilarit ja tiiän niitä tarviivani kun salilla käyn mut silti ne on joku hemmetin peikko..Arght! Nyt voin mennä syömää leipää! 😉

    http://sanzureenaa.blogspot.fi/

 
Tykkää jutusta