Itsekuri?

Itsekuri taitaa olla semmoista katoavaa luonnonvaraa nykyään, aika harvalla sitä esiintyy isoissa määrissä. Asiassa kuin asiassa se itsekuri ja päättäväisyys on aika isossa roolissa jos haluat menestyä ja pärjätä. Olipa se sitten kehonrakennus tai vaikka opiskelu, ilman kovaa päätä et kovin pitkälle pääse ja jäät average tasolle.

Mites se mun itsekuri? Monesti kuulee sanottavan että ”miten sulla voi olla noin kova itsekuri”, ”sä oot kyllä päättäväisin tyyppi mitä tunnen”, ”miten sä jaksat päivästä toiseen tota samaa kaavaa?”

Hmmm.. Mä luulen ettei mulla edes kovin hyvä itsekuri ole, nää asiat mitä tavoitteellinen treenaaminen vaatii 24/7 on sellaisia asioita joista nautin. Kyse ei siis ole siitä että mun pitäisi koko ajan kieltää itseltäni jotain ja että tämä olisi jotenkin kurjaa. Ei todellakaan, mä nautin tästä puuhasta! Välillä näin dietillä ollessakin vähän nälkä vaivaa mutta siitäkin kun osaa ne positiiviset jutut etsiä niin sitähän on ihan mieluusti nälissään 🙂

IMG_20141108_123407

Moni kuvittelee että esim dietillä olo olisi mulle joten ankeaa, tympeää ja itsekuria vaativaa, mun mielestä nää dietit on palkitsevimpia kausia koko harrastuksessa. Sä näät viikko toisensa jälkeen kehitystä omassa kropassa ja se tuo todella paljon motivaatiota tekemiseen!

Eli mun tapauksessa ei ole kyse itsekurista, on kyse siitä että mä nautin tästä elämäntavasta ja tykkään tehdä asiat tarkasti. Mä en tee tätä pokaalin kuvat silmissä kiiluen vaan teen tätä kun tykkään nostaa tankoa ylös ja sen jälkeen laskea sen maahan 🙂 Mä tykkään mitata jokaisen ruoka annoksen ja olla koko ajan tietoinen minkä verran energiaa kropan läpi virtaa ja mistä se energia koostuu. Tää on niiqu mun lifestyle!

Mutta kyllä minäkin itsekuria välillä tarvitsen!

Mikään asia tällä planeetalla ei ole jatkuvasti ruusujen päällä tanssimista. Olet varmaan sinäkin joskus törmännyt sellaiseen päivään että ei paljoo kiinnosta ja tekis mieli lyödä vasaralla otsaan. No niitä päiviä mullakin on aina välillä, silloin astuu kuvioon itsekuri. Myös paskana päivänä on mentävä tekemään treeni ja syötävä suunnitelman mukaan. Huono fiilis on surkea syy jättää treenejä väliin, se treeni on tehtävä paistoipa se aurinko taikka ei.

IMG_20141110_093159

Mulla käy monesti niin että kun menen huonolla fiiliksellä salille niin palaan hyvillä fiiliksillä kotiin, onnistunut treeni saa alakuloisen kuntosali harrastajan hymyilemään 🙂

Eikai se itsekuri ole sen ihmeempi juttu, päätät asiat ja pitäydyt niissä kiinni. Mun korvaan kuullostaa yksinkertaiselta..

Päivän kysymys: Omaatko sinä kovan itsekurin vai menetkö aina halujen mukaan?

Asiasta toiseen, jos joku asia treenaamisessa, ravinnossa tai vaikka villasukkien kutomisessa mietityttää niin nyt saa kysellä! Kaikki kysymykset facebookkiin Personal Trainer Vatasen inboxiin, tulossa siis Q&A videooo!

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

31 vastausta artikkeliin “Itsekuri?”

  1. Nykyää se menee menee itsekurilla että kun on jumppapäivä nii vaikka kuinka nukuttais (nii ku tänää) mutta heti ku laittaa motivatsuuni piisit soimaa nii havahtuu ku onkin jo salil.
    Pitäs saada itsekuria lämmittelyyn ja venyttylyy JA VÄLIPÄIVIIN

    • Juurikin näin! Kyllä sinne mennään huononakin päivän jos niin on suunniteltu 🙂 Venyttelyyn tartteis itsekkin hieman lisäboostia 🙂

  2. Omasta mielestäni omistan hyvän itsekurin. Välillä ei kiinnostas mennä yhtään sinne salille treenaa mutta sitteku lukee esim. blogei tai katselee kuvia niin kyllä sitten kiinnostaa lähteä treenaamaan kynäniska kun olen 😀

  3. Minä ainakin nautin näistä päivittäisistä rutiineista ja mikään ei oikein voita sitä oloa kun treeni on kulkenut hyvin salilla. Kyllähän tuo ruokavalio on yksitoikkoista mutta en silti kiellä silloin tällöin herkuttelemasta jos mieli tekee kun kisaaman en ole menossa 🙂 Sanoisin että itsekuri on ihan hyvä 🙂

    • Just näin! Varsinkin jos ei ole rasvapoltto vaihde silmässä niin toki tulee itsekkin poikettua rutiineista, mutta nyt dietillä mennään totaali linjalla. Hyvällä itsekurilla on helppo päristellä eteenpäin 🙂

  4. Olisi kiva kuulla, et minkälaista safkaa sulla tällä hetkellä menee. Päivittäiset kalorit ynnä muut semmoset. Itselle ainakin mielenkiintoista luettavaa. 🙂

    • Sanottaisko nyt silleensä että sitä saa mitä tilaa 🙂 Laitellaampa muistilistaan tuo sun ehdotus!

  5. Moi!

    Tossa edellisessä postauksessa pt:stä ja haluaisin sellaiseen ottaa yhteyttä.
    Harmittaa vaan, kun ei itse tiedä keneen tulisi ottaa yhteyttä ja kuka olis itselle sopiva valmentaja.
    Julkisuudessa seuraamani PT:t jotka tuntuisivat olevan sopivia tyyppejä minulle asuvat kaikki jossain hevonkuusessa, etkä sä ole poikkeus..
    Haluatko suositella jotain hyvää tyyppiä Vaasan seudulta tai miten suosittelet toimimaan että löytyis vaativa ja armoa antamaton, mutta kuitenkin huumorintajuinen tyyppi joka ei ota nokkiinsa?
    Onkohan vaatimukset liian korkealla 😀

    – Jonna

    • Moro!

      Parhaat on toki aina jossain muualla kuin paikan päällä, mutta eiköhän sieltä Vaasasta päteviä personal trainereita löydy! Mä en henk.koht tunne sieltä ketään alan ihmistä. Varmaan punttiksien respasta kun utelee niin alkaa löytymään tietoa, kannattaa kasvotuste käydä juttelemassa pt:n kanssa ja siinä hieman mietiskellä että onko sen oloinen tyyppi että jaksais katella pidemmänkin aikaa. Googlaamallakin varmaan löytyy hyvin!

      Onnea pt:n metsästykseen!

  6. Itsekurin voimalla pääsee varmaan tiettyyn pisteeseen, mutta pettymys on karvas kun sieltä korkealta putoaa ja itsesyyttely voi alkaa.. Itse olen varmaan tahkonnu teini-ikäisestä asti kaikkia treeni- ja ruokaissueita ja nyt sitten alkaa pikkuhiljaa vasta tajuamaan, että minkä takia mä oikein pidän huolta itsestäni. Yhteenvetona voin sanoa että itsekuri mulla ei ole vahva ja koitan olla itselleni armollinen, mutta motivaatio on kohdallaan ja se saa mut kohti salia että ”rehuosastoa” 🙂

  7. Omaan todella hyvän itsekurin, teen päättämäni asiat vaikka mikä olisi, vaikka läpi harmaan kiven. Joskus olisi parempi antaa enemmän periksi itselleenkin (tarkoitan nimenomaan itseäni, en yleisesti).

    • Semmoisella itsekurilla pääsee pitkälle 🙂 Mutta muista välillä höllätäkkin että jaksaa taas painaa eteenpäin suu hymyssä!

  8. Mä en oikeastaan usko itsekuriin. Tai toki sitä tarvii ripauksen, mutta musta omiin tekemisiin on tärkeää motivaatio ja matala kynnys tehdä niitä. Uskon just, et ennemmin kannattaa miettiä, mikä motivoi, eikä keskittyä itsekuriin, joka taas kuulostaa siltä, että yrittää piiskata itsensä johonkin, joka on vastentahtoista. Ja hyvät rutiinit auttaa, jos tietää, että joku on hyvä juttu, mutta ei juuri nyt huvittais, niin kun pääsee alkuun niin kyllä sit aina innostuu.

    • Juurikin näin! Kuten kirjoituksessa sanoin että mä en tarvitse henkilökohtaisesti itsekuria kun homma vaan rullaa rutiinien myötä eteenpäin. Mutta monelle se ei olekkaan näin, esim laihdutuskuurille harva on into pinkeänä lähdössä ja vetää homman läpi hymyssä suin, yleensä varsinkin siihen alkuun pitää olla ankara itselleen että saa homma toimimaan, tuloksien myötä homma saattaa muuttuakin täysin erillaiseksi ja raipan voi jättääkkin kaappiin.

  9. Hellou!

    Kauanko sulla menee yleensä aikaa salilla jos otetaan huomioon lämmittelyt+itse reeni? Millon sun mielestä reenaaminen menee ”yli”, tai salilla vietetään liikaa aikaa kerrallaan?

    Toinen mikä mietityttää on veden juonti. Paljonko vettä kannattaa juoda päivässä kun on offilla tai dieetillä? Millon se veden juominenkin menee yli?

    TACK! 🙂

    • Morjensta Omppu!

      Lyhyt ja ytimekäs on kaikista paras tyyli! Eli oikeastaan mitä nopeammin selviät salilta pois kovan treenin tehtyä niin sen parempi. Nykyään pyrin että se 1h olisi maksimi aika salilla ja siihen päälle lämmittelyt. Eli pääsäöntöisesti omat treenit sijoittuu siihen 45min-1h väliin, mutta välillä tulee selvittyä nopeamminkin, esim eilen etureidet vedettiin 30min. Jos treenit alkaa menemään säännöllisesti 1,5-2h väliin niin ehkä silloin sielä salilla tulee oltua vähän liikaa, koska en oikeen usko että kukaan jaksaa treenata intensiivisesti 2h putkeen. Nopea ja ytimekäs!

      Veden kulutus tietysti riippuu sun päivittäisestä aktiivisuudesta ja sun koosta mutta kyllä sitä saa hörpätä ainakin sen 3 litraa. Vettä on aika vaikea juoda liikaa, siihen melkein pitää jo yrittää että saa juotua haitallisia määriä, mutta sekin siis mahdollista 🙂

  10. sitä sanotaan ettei oo tyhmiä kysymyksiä niin uskallan sen nojalla kysyä tämän 😀

    oon parikymppinen, satakiloinen keijukainen ja kerännyt KOLMESSA VUODESSA yli 40 kiloa elopainoa johtuen erinäisistä syistä. Itsetunto oli kuopassa jo ennen painonnousua joten voi kuvitella missä se on nyt..

    Teetkö etäohjelmia ilman kuntosalia? Oon kokeillut pienen ikäni aikana kaikki mahdolliset dieetit ja kuurit ja ilman tukea tästä ei vaan tuu mitään. En uskalla poistua kotoa varsinkaan kuntosalille, kävelylenkilläkin tuntuu että kaikki kattoo että mitä tuo valas yrittää 😀 Mulla on kotona kahvakuulia, käsipainoja, steppilauta ja bodypump-vehkeet.

    Tiiän ettei kukaan kato mua siellä salilla ja kaikki tekee vaan omaa hommaa mutta mä en vaan yksinkertasesti pysty menemään sinne! Jo 20 kiloa hoikempana teki tiukkaa :/

    • Ei ollut lainkaan tyhmä kysymys 🙂 Kyllä valmennukset onnistuu etänä! Siihen mulla on vaan semmoinen vaatimus että pitää käsi sydämmellä luvata ottaa homma tosissaan ja noudattaa sovittuja pelisääntöjä tarkasti, etävalmennuksessa kun ei pääse kasvokkainen pelottelemaan ja tuomaan suorituspainetta. Itsekuria vaatii paljon, mutta jos olet varma että susta on tekijäksi niin laita mulle s.postia niin suunnitellaan siellä lisää! [email protected]

      Nyt kannattaa ottaa ohjat käsiin tai sitten toi homma leviää täysin jos tahti on noinkin huolestuttava.!

  11. Olisin kiinnostunut alkaa treenaamaan bikinifitnesskilpailuihin kun taas palaan kotisuomeen. Miten homma käytännössä toimii? Tiedän, ettei ilman personal traineriä siitä tulis yhtään mitään, vaikka löytyykin jonkinlaista salihistoriaa, ja tälläkin hetkellä treenaan n. 5 kertaa viikossa. Rasvaprosenttikin on melko alhainen, ja paino normaalipainon alarajoilla, joten laihdutettavaa ei olisi. Mistä mä löydän jonkun joka siihen hommaan lähtis ihan tosissaan?

    • Morjens! Pajon ruokaa, paljon reeniä ja sopivasti lepoa, silleense homma toimii 🙂 Kyllä siihen kannattaa ammattilainen ottaa auttamaan jos tuntuu ettei oma treenaaminen oli ihan täysin tikissä!

      Tuommoiseen hommaan kannattaa ottaa sellainen valmentaja kuka on hyvällä menestyksellä valmentanut bikinifitness typyjä, sieltä saisit varmaan parhaimmat hyödyt.

  12. Voisitkohan sie antaa jotain suuntaviivoja ongelmani ratkaisuun, kun en ole löytänyt kunnolla tietoa mistään, vaikka olen yrittänyt etsiä jo jonkin aikaa. Olen treenannut nyt suht kovaa-kovaa kolme vuotta, salilla käyden kaksi vuotta. Teen treenit niin, että viimeiset sarjat failureen ja pyrin aina väsyttämään työstettävän lihaksen loppuun ja käytän paljon moninivelliikkeitä. Työkseni olen nyt noin puolen vuoden ajan tehnyt raudoittamista eli väännän/nostelen/revin jne. Rautaa 8h/arkipv. Olen aika kevyt rakenteinen nainen ja työviikon lopuksi tiedän kyllä töissä olleeni lihasten tunnun perusteella. En haluaisi lopettaa aktiivista treeniharrastusta, mutta en myöskään menettää treenituloksia (eli lihaksen kasvua) enkä ajaa kroppaa täysin loppuun. Miten kannattaisi treenit koostaa? Tällä hetkellä teen suurimmaksi osaksi 4sarjaa, toistot 5-10.

    • Nyt meni sen verran ohi että mikäs tässä oli ongelma ja minkä takia olisit treenaamiseta lopettamassa?

      • Hah, selitinkö siis vähä huonosti 😀 siis en todellakaan ole lopettamassa, mutta siis lähinnä ajan takaa sitä, että miten suunnitella treenit sellaisille kohdelihaksille, jotka selvästi rasittuvat ja myös kipeytyvät samoin kuin treenistä. Esim. Yläselkä mulla on läpi viikon arka, mutta treenit menevät silti perille. Ehkäpä teen kärpäsestä härkäsen tässä asiassa ja näen ongelman siellä missä sitä ei ole. No, kerro mielipiteesi.

          • Selvä, kiitos vastauksesta. Olen tosiaan pitkään jo miettinyt, että tarvitseeko mitään muuttaa. Hienoa ettei tarvitse, toimivalla systeemillä eteenpäin!

          • Töissä on kuitenkin käytävä ja niin myös treenaamassakin jos tuloksia haluaa, kummastakaan ei siis voi luopua joten jatkettava on. Selkätreenit toki voisi sijoittaa vaikka sunnuntaille jolloin selkä olisi saanut pari pv huilia työn tuottamasta rasituksesta.

  13. Ja ruokavaliosta sen verran, että kalorit siinä 2500-3000 päälle. Ajattelin lisätä, kun paino junnannut pitkän aikaa samassa.

  14. Mitä mieltä olet jos hieman alle 2-vuotta reenannut hankkis vyön? Voisitko joskus tehdä erillisen päivityksen tai videon siitä mitä vyötä (ja muita lisävarusteita) käytät ja missä liikkeissä? 🙂 itselläni on nyt alaselkä tuolta lantion/pakaran kohdilta kipuillu mavessa ja kulmasouduissa, ja keski-alaselkä hieman penkissä (penkissä lähinnä menee pumppiin, ei sinällään satu. Tämä paha?).

    • Kyllä vyötä voi käyttää jos tuntuu että tarvitsee sitä, fiksumpaahan se on vyötä pitää kuin kärsiä kivuista. Tietysti ensiksi kannattaa alkaa purkamaan pakkaa että mistä se kipu johtuu ja voiko siihen vaikuttaa.

 
Tykkää jutusta