Q&A video

Morot kaikille!

Ihmiset kyselee paljon treenaamiseen ja ravintoon liittyviä asioita niin s.postin kuin facen välityksellä, osa jopa soitteleekin kun mieltä askkarrutta jokin asia. Tämähän ei mua haittaa, silloinhan pitää kysyä kun mietityttää!

Nimetön-7

Joku tovi sitten laitoin faceen viestin että nyt saa sitten kysellä oikeen urakalla jos on kyseltäviä niin laitellaan kysymykset videolle ja minä yritän mahdollisimman epäselvästi vastata kaikkiin kysymyksiin mahdollisimaan paljon kierrellen ja kaarrellen 🙂

Kyllähän sieltä muutama kysymys tulikin! Minä laitoin kalsarit jalkaan ja menin metsään puhumaan yksinään 🙂 Siinä oli muutamalla koiran lenkkeilyttäjällä ihmetteleminen kun yks höpisee keskellä metsää kameralle, KAI SITÄ IHMINEN SAA METSÄSSÄ OLLA JOS HUVITTAA..!!

Kahtokkee video ja peukuttakaa, teen toisenkin tässä vielä kun kerkeen! 🙂

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

22 vastausta artikkeliin “Q&A video”

  1. Nää sun Q&A videot on parhautta! Hah sori nyt tulee heti kyssävideon jälkeen kysymys mutta mietin tätä vaan koska tää tapahtu eilen. Siis multa lähti treenin jälkeen ääni, palautu 30 min sisällä. Mut onks tää normaalii ? 😀 Ei oo ees kipee olo että ei sit kai siitäkää voi johtua 😀

    • Kiitos kovasti palautteesta 🙂

      Hmm, eipä ole omalle kohdalla tämmöistä käynyt. Mulla on joskus henkitorvi kipeytynyt volyymitreeneissä mutta ei sentään ääni lähtenyt. Herää kysymys että miten kovaa sä sielä salilla oikeen huudat? 😀

  2. Täältäkin vähän sekava lisäkysymys… käyn salilla 5 kertaa viikkoon ja tavoitteena lihaksen kasvatus varsinkin jalkojen osalta. Teen 4 aerobista viikkoon, 40 minuutin reippaita kävelylenkkejä ja kuntopyöräilyä. Onko aerobisista haittaa lihaskasvulle? En kuitenkaan haluaisi lopettaa aerobisten treenien tekemistä vaikka lihaskasvatus onkin tavoitteena 🙂 Toinen kysymys, että täytyykö viikottai vaihdella voima ja volyymitreenejä? Teen usein joka treenillä feilureen asti painot sellaisina että jaksaa just ja just. Vaikeaa olisi jonain viikkoina pienentää painoja paljon ja tehdä pidempää 😀 toivottavasti sait kysymyksestä selvää 😀

    • Ei aerobinen nyt suoranaisesti haittaa lihaksen kehittymiseen kunhan vaan huolehdit että syöt niiden aerobisten treenienkin edestä kun kulutustahan se lisää. Mä kyllä vähentäisin tota määrää vaikkapa kahteen kertaan/vk, koska kyllä se aerobinenkin rasittaa kroppaa hieman ja se on aina pois punttitreenien palautumisesta. Lisää punttia ja vähemään aerobista! Jos saano kysyä niin miksi hinkkaat aerobista jos tavoite on vain lihamassan kasvattaminen?

      Ei tarttee vaihdella, jos oot treeni uran alkutaipaleella niin hinkkaa paljon moninivel liikkeitä niin isoilla raudoilla kun pystyt, toki tekniikat kunnossa pitäen. Volyymi viikkoja voit ottaa vaikka kerran kuussa mutta muuten keskityt sarjapainojen kasvattamiseen perusliikkeissä, toistot siinä 8-12 välissä.

  3. Kysymystä kysymys videon perään : ) Jos teen kaurapuuron maitoon ( 4 dl maitoa ja 110 g hiutaleita ) onko siihen enään järkevää lisätä raejuustoa ” lisäprotskuna” vai lasketko itse tuota maitoa ja hiutaleita proteiinin lähteeksi kun se on puurona 😀 ? outo kysymys.

    • Se riippuu vähän minkä kokonen olet. Tosta setistä tulee 29g protskua ja mulle se olisi vielä aika vähän, joten mä laittasin joo.

      • Olen siis 73 kiloinen. Lähinnä minua askaruttaa se, että jos teen tuon satsin puuroa niin tuleeko siitä se määrä proteiinia kun se on ”Puuro” muodossa ja siinä on hiutaleita ja maito ns. proteiininlähteenä. Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja protskua tulee joku 200 g vuorokaudessa, taitaa olla melko paljon. Mitä sanoisit nyt tuosta raejuuston lisäämisestä, kun tiedät tuon painon ? Ja kun suunnittelen juuri sitä proteiinin saannin määrää, voinko laskea siihen kaikki riisit yms. Toivottavasti voisit vastata nuorelle bodarin alulle 🙂

  4. Kiitos vinkeistä !:) Selvennykseksi, että lihas kasvu päätavoitteena mutta tavoitteena pysyä ”kunnossa” ettei nyt vaan paisuisi. Myös kestävyyden ylläpito ja hapenotto kyvyn kehittäminen. Miten jakaisit treenipäivät jos sali kertoja tulee se 5 kertaa viikkoon ja pääpaino jalkojen treenaamisella?

    • Syö oikein ja treenaa kovaa niin et sä mihinkään paisu. Jos syöt riittävästi punttitreeniin mutta et ota huomioon aerobisen liikunnan tuomaa kulutusta ja sen vuoksi päivittäinen energian saanti meneekin miinuksille niin sitten ei patti kasva salilla, muista siis syödä sen aeribikinkin edestä jos kehittyä haluat.

      5 kertaa viikkoon jos treenaat niin 3 jakoinen ohjelma on passeli!

  5. Pakko kommentoida, että itse olen onnistunut kasvattamaan lihasta ja polttamaan rasvaa samaan aikaan. Painoni on pysynyt samana, mutta rasvaprosenttini on laskenut reippaasti.. eli oletan, että koska paino on pysynyt samana, niin lihasta on tullut lisää. Olen nainen, enkä ole aloittelija urheilun parissa. Lajia toisaalta vaihdoin kestävyysjuoksusta kuntosaliharjoitteluun eli johtunee ehkä aerobisen vähentämisestä. Ruokailutottumukset ovat myös parantuneet.

    Pääsinpäs pätemään.

    • Tätä ilmiötä kutsutaan kiinteytymiseksi, eli paino pidetään about samassa mutta kehonkoostumusta muokataan. Kun päivittäinen energian saanti vastaa kulutusta on mahdollista rakentaa lihasmassaa ja samanaikaisesti pienentää rasva%.

      Sä olet täysin vasta alkaja jos et ollut ennen treenannut ”bodaus” tyylisesti. Kaksi täysin eri lajia kyseessä, ei polkupyöräilijäkään ole kokenut moottoripyörän selässä vaikka vähän samanlaisia härveleitä onkin.

      Videossa puhuttiin rasvan polttamisesta ei kiinteytymisestä.

      Pääsimpäs pätemään takaisin 😉

  6. Mitä mieltä olet ateriastani treenin jälkeen ? 4 kertaa viikossa salilla, paino 73k.
    Palautusjuomassa 30 g protskua ja vedän siihen banaanin josta tulee joku 20 g hiilaria.
    30-45 min päästä vedän riisiä ja kanaa n. 100 g hiilaria ja 50 g protskua. Tulisiko noita kasvattaa vai onko koko päivän energian saanti ratkaisevampi ? 400 g hiilaria n. päivässä ja proteiinia joku 200 g. Olisko parempi vaikka useampi banaani tosa palkkarin rinnalla.

    • Kuullostaa ihan hyvältä mutta mä vähän tasoittasin tota hiilari määrä noissa kahdessa ”ateriassa” treenin jälkeen, eli palkkarin yhteydessä enemmän hh ja treenin jälkeisessä ateriassa sitten vähän vähemmän. Toki jos pystyt nostamaan energia määrää sen verran niin pidä riisit ennallaan mutta palkkarin kylkeen sitten vaikkapa toinen banaani. Kroppa imee hyvin ravinteet sisään kovan rasituksen jälkeen!

  7. luin aiempia kommentteja ja itsekin jalkojen treenaus pääasiassa. salilla olen treenannut yli vuoden mutta aloittelijoita tässä silti ollaan. kuinka moni jakoisella ohjelmalla olisi hyvä teeenata jos salilla käyn 6 kertaa ?:)

    • Treenataan aina tasapainoisesti koko kroppaa, kun kaikki muut on reilassa niin toki jollekkin lihasryhmälle voi antaa extra huomiota. Sun tapauksessa treenaisin 3 jakoisella, jos tuntuu ettei kroppa kerkee palautumaan niin sitten nelijakoista.

  8. Aivan mahtava blogi, kiitos 🙂
    Tekstisi on mielenkiintoista ja joustavasti etenevää asiasta toiseen. Kirjoituksesi jaksaa lukea loppuun asti, kuvia on kivasti.

    Annika

    • Kiitos Annika palautteesta, se antaa mulle kovasti intoa tuottaa matskua tänne 🙂

      Jatketaan samalla linjalla siis eteenpäin!

  9. Moro ! Mitä mieltä olet siitä jos syö banaaneja malton sijaan kuntosalitreenin jälkeen hera juoman yhteydessä ? Malto on tietysti ”helpompi” valinta, mutta miten noin muuten jos ajattelee ”terveellisyyden/imeytymisen” puolesta :)?

    • Ajaa ihan saman asian, toki nesteenä hiilarit sujahtaa varmaan nopeammin pelipaikoille mutta mitään näkyvää taikka tuntuvaa eroa et varmasti saa maltoa käyttämällä. Mahdollisimman paljon puhtaasta ravinnosta niitä ravinteita! 🙂

      Itse käytän maltoa, treenin jälkeen todella tukala olo ja ruoka ei ole ensimmäisenä mielessä 🙂

 
Tykkää jutusta