Lisäravinteet huuhaata? Vai onko?

Tervetuloa lisäravinteiden ihmeelliseen maailmaan!

Mitä ovat nämä mystiset jauheet ja pillerit? Onko ne välttämättömiä jos haluat maximoida LUONNOLLISEN lihaskasvusi? Mitä mieltä Vatanen on lisäravinteiden käytöstä?

Tein aikapäiviä sitten videon lisäravinteista jossa painotin että lisäravinteista ei ole sen isompaa hyötyä jos verrataan puhtaan ruuan syömiseen. Toki lisäravinteet tuo paljonkin hyötyä kun monipuolisen ruokavalion lisäksi otetaan lisäravinteita mutta taas samalla tavalla monipuolisen ruokavalion päälle jos laitetaan lisää monipuolista ruokaa ajaa täysin saman efektin kuin lisäravinteiden lisääminen sinne. If juu nou wat ai meen?

Supplement use 1

Suurin osa ymmärsi sanomani oikein mutta seassa oli väärinymmärtäjiä, tämä postaus on heille jotka saivat käsityksen että Vatanen on lisäravinne hater…

Itse käytän lisäravinteita, nyt dietillä vähemmän mutta taas massakaudella vähän enemmän. Minkä takia käytän? Mun lisäravinteiden käyttö perustuu käytännöllisyyteen, eli lisäravinteet helpottaa elämää kummasti kun ruokamäärät nousee sinne 5-6t kalorin korville. Se on kauhea määrä puhdasta ruokaa, on siis käytännöllistä hörpätä osa energiasta juomana kuin syödä kaikki kiintestä ruuasta. En siis usko että saisin mitään lisävauhtia tästä lisäravinteiden käytöstä, se helpottaa vaan kummasti arkea.

Suurin osa lisäravinteistä pelittää niinkuin ne luvataankin pelittävän mutta muistakaa se että seassa on paljon turhaa shaisseakin joiden todellinen vaikutus jää vain tilikatteen pienetämiseen.

Jos tunnet hyötyväsi jonkin lisäravinteen käytöstä ja siitä on sinun mielestäsi rahoille vastinetta niin tottakai kannattaa käyttää, olipa se oikeaa vaikutusta tai blaseboa mutta tärkein juttu on että sä uskot siihen ja tunnet hyötyväsi siitä, mutta jos popsit pillereitä ja kurlaat jauheita etkä huomaa mitään eroa entiseen niin kannattaa miettiä onko niiden käyttö kuinka perusteltua ja teetkö sen omasta halusta vai olitko sittenkin mainoksen uhri..?

SONY DSC
Pysykää linjoilla, kovaa treenivideoo tulossa! Menossa mukana Pekka Kotipohja | Mikko Ovaskainen | Joonas Haapasaari

Jotta kaikki nyt ymmärtäisi niin minun kanta on että lisäravinteet on nasta juttu, mutta toimii vain pienenä lisänä monipuolisessa ruokavaliossa, niiden perustalle ei kannata sen enempää rakentaa.

Katso video niin kuulet samat jutut ääniraidan kanssa 😉

Nämä on mielipide asioita ja jos joku hernettä nenään vetää niin Vatanen toivottaa vaan hyvää menestyksekästä uutta vuotta! 😉

PÄIVÄN KYSYMYS: Mitä mieltä sinä olet lisäravinteiden käyttämisestä ja kuinka paljon niillä tulee läträttyä?

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

15 vastausta artikkeliin “Lisäravinteet huuhaata? Vai onko?”

  1. Itse käytän lähinnä palkkaria (hera+muuta hyödyllistä) ja BCAA:ta, joskus kreaa otan kuurina. Palkkarin voisi toki vallan mainiosti korvata syömällä kunnon annos ruokaa,.mutta harvoin heti treenin jälkeen ruoka heti maistuu. Lisäravinteet vaan helpottaa elämää, mut ei ne mitään ihmeellisiä superaineksia ole.

    • Itsellä nyt dietillä kanssa ainut lisäravinne on hera+malto treenin jälkeen, massakaudella sitten menee vähän enemmän. Dieitillä ruuan määrä muutenkin aika vähäinen niin ei kehtaa niitä ainuita kaloreita jauhosta ottaa 🙂 Itsellä myös treenin jälkeen ei ihan heti hotsita syödä joten nestemäinen ravinto rokkaa siinä vaiheessa!

  2. Hyvää uutta vuotta Vataselle!

    Aamuhan lähtee käyntiin sillä, että heti herättyäni, laitan kahvin tippumaan, n. 30 g heraa sheikkeriin, jolla huuhdon alas maitohappobakteeritabun ja d-vitamiinitabun. Mikäli joudun heti lähteä ajamaan (enkä täten ehdi syömään aamupuuroa), nakkaan sheikkeriin myös n. 30 g kaurajauhetta. Muutenkin siemailen tuon scoopin heraa aina silloin tällöin fiiliksen mukaan. Helppoudestahan tässä on pitkälti kysymys, mutta myös kaloritarkkailusta.

    Mitään latureita en käytä. Jos olen ihan törkeän väsynyt, saatan siemaista pienen purkin energiajuomaa. Matkalla salille kuitenkin alkaa jo se hyvä tärinä ja latautuminen ja TREENIN KÄRSIMÄTÖN ODOTUS, oli väsymys kuinka paha tahansa. Tangosta kun napataan ensimmäisen kerran kiinni, niin mies on täysin hereillä!

    Treenin aikana nautitaan bcaa:ta tai eaa:ta ja treenin rasittavuudesta/edellisestä ateriasta/yleisestä energisyydestä ja olotilasta riippuen urheilujuomaa, jossa on hiilihydraattia ja suoloja. Vaihtoehtoisesti saatan käyttää maltoa ja suolaa. Palkkariin heraa ja treenin rasittavuudesta riippuen maltoa ja aminohappoja. Jos on esimerkiksi treenannut vaikka olkapäät ja kädet, niin ei lainkaan. Jos taas vaikka jalat, niin sitten isolla kädellä.

    Oman lisäravinnekäyttöni olen perustellut muutamilla eri tavoilla:

    1. Lisäravinteet (esim. bcaa) auttavat minua USKOMAAN, että jaksan paremmin salilla -> jaksan paremmin salilla. Eli vaikka ne eivät välttämättä saisi mitään aikaan, niin uskomalla siihen vahvasti, saan lisää boostia.
    2. Juon treenin aikana jonkin makuista juomaa mieluummin kuin vettä ja jos vertaan annoksen bcaa:ta ja urheilujuomaa hintaa vaikka kevytlimsaan, niin se tulee kuitenkin halvemmaksi
    3. En treenaa fänseissä butter buddiessin ja subscapulariksen vaatteissa, vaan melko perusshortseissa ja t-paidassa, joten niihin ei mene rahaa -> voin laittaa hiukan rahaa lisäravinteisiin. No joo, painonnostokengät ostin, mutta nekin pitkän harkinnan jälkeen.
    4. Ostan aina lisäravinteet tarjouksesta/alennuskoodeilla. Nytkin tilasin 4 kiloa heraa ja hinnaksi tuli 28 euroa. Kun suunnittelee ja tarkkailee tarkkaan milloin tilaa, voi säästää pitkän pennin.
    5. Tämä on mun ainoa harrastus. Mulla ei mene mihinkään muuhun harrastukseen rahaa.

    Glukosamiinia söin pussillisen, mutta huomasin, ettei sillä ole mitään vaikutusta. Kaseiinia en aio alkaa juomaan, vaan syön mieluummin sen purkin maitorahkaa ennen nukkumaan menoa. Mitään tribuluksia sun muuta soopaa en aio alkaa käyttämään. Enkä myöskään siis niitä treenilatureita. Treenilatureissa pelkään sitä, että alan USKOMAAN siihen liian vahvasti, jonka jälkeen treenaaminen ilman niitä on tulisi mahdottomaksi.

    Tulipas pitkä sepostus. Noh, itseppä kysyit. 😀

    • Jarkollekkin vähintää yhtä hyvää uutta vuotta!

      Kuullostaa ihan järkevältä tuo sinun lisäravinteiden käyttö, kaikkii löytyy joku selitys eli mitään ei käytetä sen takia kun joku on joksus sanonut niin. Niinkuin sanoin videossakin että olipa vaikutus oikeaa taikka blaseboa mutta jos saat hyödyn ja tunnet saavasi rahoille vastinetta niin antaa mennä vaan 🙂

  3. Mitä mieltä Jooel olet, kun kalorit on sielä +5000/vrk, paino ei nouse, eikä enempää saa syötyä, niin malto+herasheikeistä? Jos noita nappailisi 1-2 kertaa päivässä.
    Hyvät uudet vuodet! 😉

    • Kyllä se on ihan perusteltua jos ei enempää pysty syömään niin loput korvata lisäravinteilla. Hera on hyvä protskun lähde mutta hiilariksi ottaisin jotain hitaammin imeytyvää, toi nopeen hiilarin jatkuva käyttö ei ole ehkä se paras vaihtoehto jos kyseessä ei ole treenin ympärillä nautittu hiilari. Blenderiin kaurahiutaleita ja teet niistä jauhot heran kaveriksi.

  4. Minkä mittaista taukoa pidät tuplatreenipäivinä näiden kahden treenin välillä? (Peter muistaakseni joskus sanonut pitävänsä 4-6h, jotkut sanonut 6-8h.) Mikäs on Vatasen mielestä se parhain?

    • Kai tähänkin joku tohtori osaisi sanoa tutkittuihin tietoihin perustuvan vastauksen mutta mä olen maan läheisempi ihminen 🙂 Sen mittainen tauko on hyvä että sä olet täysin palautunut entisestä ja mieli sanoo että salille uudestaan. Mä itse olen nyt viime aikoina pitänyt 5-6h taukoo. Eka treeni 8.00 ja toinen 14.00.

  5. Etkö siis dieetillä käytä maltoa ollenkaan ? Syötkö edes banaania tai muuta ? Jos et, niin ilmeisesti syöt heti kotona ?

    • Maltoa menee palautusjuomassa ja treenin jälkeen mahd. nopeasti ruokapöydä ääreen, yleensä about 30-45min treenin jälkeen.

    • 1 kolmioleipä 23 min ennen treeniä ja 2 kolmioleipää heti treenin jälkeen, mä lupaan että alkaa hauikset kasvamaan!

  6. Tullut vähän kaikkea kokeiltua. Mutta viimeksi päädyin vain hera100 4kg tuotteeseen alennuksesta.
    Monia tuotteita ollut ja tehot ovat olleet aika ?
    Latureitakin kokeiltu mutta en niistä ole saanut sen enempää kuin beta-alanin kutinaa
    salimatkalla. Voi olla että määrät pitäisi todella isot jotta jotain huomaisi.
    Esim. Kreatiini vaikka miten tankanttuna, niin en huomaa eroa.

    Nyt jatkossa kun bcaa loppuu, niin otan heraa jonkin verran ennen treeniä ja
    treenin jälkeen, joten eiköhän siellä kehossa näin ole niitä aminoita treenin ajaksi
    näinkin. Hiilareita kokeillut vetää treenin aikana ja jälkeen, mutta taitaa nostaa
    verensokeria tai jotain. Joten nyt maltillisilla hiilareilla palkkariin.

    Jostain syystä tuntuu että voima painotteisina harjoituspäivinä aina parhaiten
    kulkenut mikäli ei treeniä ennen/aikana nautittu hiilareita. Oma rasva varmaan
    jossain 18% paikkeilla, joten ei varmaan läskille pojalle sovi hiilarit. 179/102kg.

    • Se pitää löytää juuri itselleen sopivat jutut, jotkut saa hiilari tankkauksesta hyödyn toiset taas ei, kun kokeilee ja totetaa niin silleenhän ne oikeat jutut itselleen löytää 🙂 Hera ennen ja jälkeen treenin ajaa varmasti asiansa, näin minä teen esim nyt dietin aikana. 🙂

 
Tykkää jutusta