Juttukaveri, treenikaveri, pan..nukakku?

Jollekkin se on juttukaveri, jollekkin se on henkinen tuki, jollekkin se riippakivi, mulle se on kaveri joka auttaa mut ylittämään rajat joita yksin en todellakaan pystyisi ylittää, SE ON TREENIKAVERI! SE ON TESTOTIMOOOO!

flat,550x550,075,f

Treenitaipaleen alussa lihakset ja voimat kehittyvät melkoisen tehokkaasti jopa hieman puolitehoisella treenillä, kaikki on sen verta uutta kropalle joten se ottaa sen hyvin vastaan. Mitä pidemmälle menet treeniurallasi sitä vaikeammaksi voiman ja lihasmassa kasvattaminen muodostuu.

Kun treenaamista on takana jo pitkä siivu niin treenin tehokkuuden merkitys alkaa korostumaan entisestään. Lihas ei todellakaan kasva yhtään mihinkään suuntaan jos sitä vaan vähän läpsytellään tai tehdään ”olevinaan” kovaa, se on jo tuttua kauraa lihakselle ja sen se pystyy tekemään nykyisilläkin resusrsseilla.

Kun sä kerta kerralta rankaiset lihasta rajummin ja rajummin ei sille jää yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa kuin kasvaa isommaksi ja vahvemmaksi jos taas pysyttelet siellä mukavuusalueella niin miksipäs lihas mihinkään muuttumaan kun sielähän on helppoa ja mukavaa olla.

Jotta sä pystyisit joka kerta ylittämään rajasi niin EHDOTON juttu on hankkia treenikaveri! Kaverin toki pitää olla samanhenkinen tsemppari, treenikaverin on kestettävä myös paljon kipua ja tehtävä vähintään yhtä sairaita treenejä kuin sinä. Pieni yllytys tekee myös eetvarttia treenissä, mutta aina toki järki päässä ja housut jalassa!

485532_293794464110248_1012317845_n

Tämä aihe tupsahti mulle mieleen kun tuossa oli yksi viikko jolloin me ei treenattua Teston kanssa kimpassa ja sitten vertailin treenivihkosta viikkoa jolloin sitten treenattiinkin taas yhdessä.. Aika hupaisaa luettavaa oli tämä yksin treenattu viikko ja mä vannon kautta kiven ja kannon että tein silloinkin jokaisen sarja AIVAN LOPPUUN asti tai siis niin mä luulin tekeväni… Tässäpä vähän konkreettista näyttöä miten treenikaveri parhaimmassa tapauksessa vaikuttaa. Tässä muutama sarja olkapää/ojentajatreenistä:

  • Pystypunnerrus kp 2*6*52/kp –> 2*9*52kg/kp (6 toistoa enemmän)
  • Pystypunnerrus vipuvarsi 2*6*160kg –> 2*10*160kg (8 toistoa enemmän)
  • Kapeapenkki smith 2*6*120kg –> 2*9*120kg (6 toistoa enemmän)
  • Vipunostot kp 2*8*14/kp –> 2*12*14kg/kp (8 toistoa enemmän)

Laskin kaikkien liikkeiden toistomäärät yhteen ja Teston kanssa treenatussa setissä tuli yhteensä 46 toistoa enemmän kuin yksin treenatessa. Treenikaverin kanssa tällä kaavalla vuoteen se tekisi 2400 toistoa enemmän olkapäille ja ojentajille ja ei tarttee tyhmä olla että tajuaa sen kehittävän aika hitokseen enemmän! Nämä 2400 toistoa on juuri niitä RATKAISEVIA toistoja eli niitä viimeisiä kivuliaita kehittäviä toistoja joten ne kannattaa ottaa talteen 🙂

Mä olen omasta mielestä kova jätkä treenaamaan, mutta tässä se nähdään etten sitten yksinään vissiin olekkaan niin kova. Myönnän olevani heikko koriven välistä ja sen takia en treenaa koskaan yksin!

SONY DSC

Me treenataan Teston kanssa yhdessä auringon nousuun saakka <3 😀

Päivän kysymys: Treenaatko sinä yksin vai kaksin? Vai jopa kolmistaan?

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

PPS-Shop <– Tilaa horkkasi täältä

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

12 vastausta artikkeliin “Juttukaveri, treenikaveri, pan..nukakku?”

  1. 99,9% yksin. Kyllä se reenikaveri on vaan tärkeä apu ja varsinkin välillä ne muutamat ylimääräiset pakkotoistot ja korvaan huutamisen on ne tärkeimmät. Toki yksinkin kehittyy ainakin alkuun kuten sanoit mutta välillä pitää mennä pois sieltä ”mukavuus” alueelta, se on tie kehitykseen 🙂
    Yritän reenata itse aina täysiä mutta loppuun asti ei vaan kaikissa liikkeissä voi/uskalla tehdä. Yleensä kun kysyn reeniin mukaan kaveria selitys on että ei uskalla lähteä kun kipu on mukamas niin kovaa, no niin se voi toisinaan olla mutta onneksi vain hetkellistä 🙂

  2. Toki treenikaverista on hyötyä, mutta itellä ainahi tullee se et siihen luottaa liikaa jos se on siinä takana keikistelemässä ja ottamassa vastaa :D. mut välillä se pittää siihen taakse kuiteski saaha huutamaan ja potkimaan se pien ripaus yli sen rajan minkä jo yksin saa paukuteltua kipukynnyksen yli.

  3. Kaksin tai kolmin. Jutut voi parantua vielä jos 3,jos toisella ei juttu luista:)
    Yksin treenatessa tulee niin helvetin tiheet palautukset. Ja kerrankin porukan vahvin:)
    Tosin sillon ne kovimmat punnertelut monesti jää, ettei salilla tuomita heikoksi kynäniskaksi.

    Oikeesti kyllä tehot kovemmat kun kaveri mukana. Ellei nyt kaverilla ole se vetopois kyrpä otassa päivä.
    Tosin silloin kaverinkin treenin saa tehokkaammaksi,koska joku potkii väkisin meininkiä siihen hommaan.

  4. Ei taida varmaan mitään oikeesti toimivaa rasvanpoltto valmistetta ? Ite välidietti lähinnä bcaa treenin aikana.

  5. Kyllä kolomestaan on paras meidä porukalle! Sillä sillo saa sopivasti huilattua kun muut tekevät sarjasa ja ku kaikki yllyttää toisia nii siinä pusketaa kivun läpi ja ylitetää joka kerta itsemme 😀 Joka treenin jälkee on kaikkesa antanu ja aamulla tietää tehneesä..

  6. Kolmistaan yleensä välillä yksin harvoin kaksistaan, mutta yksinkin saa tietyn lihas ryhmän esim. mulla selkä nii reenattua kovaa ja loppuun

 
Tykkää jutusta