Kuulumiset treenirintamalta!

Morjens kaverit!

Vähään aikaan en ole tainnut kirjoitella salipuuhista mitään joten tylsän sunnuntai illan kunniaksi voisin muutaman rivin kertoa harrastuksesta rakkaimmasta 🙂

DSC_1602-1

Homma on edennyt junan tavoin eteenpäin, sarjatulokset kerta toisensa jälkeen ollaan pystytty ylittämään vaikka viikko viikolta se vaikeammaksi käykin mutta kun on luja tahto niin sen avulla mennään vaikka tiiliseinän läpi! Ainut robleema mikä tässä on menoa rajoittanut about kuukauden verran on tuo oikea olkapää ja tarkemmin sanottuna kiertäjänkalvosin, siitä voisinkin kertoa tarinan. (perustuu tositapahtumiin)

Mitään äkillistä olkapäälle ei tapahtunut vaan kipu alkoi muodostumaan hiljalleen ja kerta toisensa jälkeen koveni ja koveni, hetken aikaan yritin treenata normaalisi hieman tekniikoita muuttaen, tämä ei tuonut haluttua tulosta joten seuraava keino oli luonnollisesti lepo ja tulehduskipulääkitys. Ensimmäisen viikon söin buranaa mutta silti treenasin mutta oleviinaan niin etten rasittanut olkapäätä, ei toiminut.. Seuraavan viikon söin buranaa, hieroin voltarenia sormet ruvella ja olin treenaamatta yläkroppaa kokonaisen viikon!! Tämä auttoi hetken aikaa kunnes treenien alettua kipu tuli takaisin. Tässä vaiheessa pinna oli sen verran kireällä että päätin heittää hansikkaat tiskiin ja aloittaa kovaa treenaamisen tuntui miltä tuntui, kuinkas ollakkaan kipu hävisi 🙂 Jopa suhteellisen kovat punnerrukset rinnallekkin onnistui kivuitta, eli sanalasku ”sillä se lähtee millä tulikin” toimii osassa tapauksissa. Tämä kikka toimi joskus aikoinaan kyynerpää vaivaankin, ei kuullosta loogiselta mutta ei kaikki aina olekkaan.. Mutta ei vielä liikaa hehkuteta, yksi onnistunut treeniviikko vasta takana..

DSC_1646-118

Palatakseni vielä sarjapainoihin niin tuossa alla muutama esimerkki miten tässä ollaan päästy eteenpäin 6kk aikana:

  • Pystypunnerrus kp 6*52kg –>  11*56kg
  • Smith kyykky 12*160kg –> 10*190kg (+tangon paino?)
  • Mave 8*200kg –> 7*240kg
  • Sjmv 10*140kg –> 12*190kg

Kaikki voi vaan miettiä omassa päässään mitä tuollainen kehitys tekee lihakselle kun liikkeet suoritetaan aina puhtaasti ja ”bodytekniikalla”. Aina on pyrittävä tekemään kovempaa ja kovempaa jolloin lihakselle ei jätetä vaihtehtoja kasvamisen suhteen, mikä olisikaan helpoin tapa tähän? Seuraa vihkosta kehitystä, simple..

Jos mulla ei olisi painetta persauksissa pyrkiä progressioon sarjatuloksissa niin voisin lyödä vasemman hauikseni vetoa siitä että olisin vielä tänä päivänäkin samoissa sarjatuloksissa kuin 6kk sitten.

Progressioon toki voi pyrkiä monella muullakin tapaa mutta tässä se yksinkertaisin ja mun mielestä paras vaihtoehto tälläiselle perustason kuntosaliharrastajalle. Kunnon bodarit on sitten aina asia erikseen 🙂

Täällä siis kaikki hyvin ja huomenna kyykätään taas ennätykset vihkoon! Laitanko tankoon 200kg? Ja laitetaanko tämä kaikki videolle? 

Facebook <– Tykkää

Youtube <– Tilaa

Kotisivut <– Tsekkaa

PPS-Shop <– Tilaa roheiinit täältä

Instagramista löydätte nimellä @ptvatanen

pps_muskleforum_kesakuu_2015_1071x170px

PT Vatanen

Vuonna 1990 rakas äitini ponnisti minut ulos kohdustaan ja siitä lähtien olen ollut ihmisten harmina vähän sielä sun täällä. Kotoisin olen itärajalta, pienen pienestä kylästä nimeltään Tuupovaara. Asia johti toiseen ja toinen taas kolmanteen ja nykyään vaikutan etelä-suomessa. Vuonna -08 astuin ensimmäistä kertaa kuntosalille ja sille tielle sitten jäinkin. Ensin se oli vain ajan kulutusta, sitten se muuttui harrastukseksi, siitä elämäntavaksi ja tänä päivän teen elantonikin salilla, aika kätevää.. :) Ystävieni painostuksesta lähti ajatus kisaamisesta, ja muutenhan sitä ei tule tehtyä ellei kovaan ääneen huutele kylillä. 2017 vuonna PT Vatanen seisoo pienen pienissä pikkuhousuissa muitten puolialastomien miehien kanssa vierekkäin kisalavalla, katsotaan kuinka käy! Joten pysyhhän kanavilla!

14 vastausta artikkeliin “Kuulumiset treenirintamalta!”

  1. Videota ehdottomasti ! Onko mahdottoman kuuloinen video ehdotus, että kuvaisit kuntoasi, kun menet näyttämään kuntoa valmentajallesi ja samalla kuultaisiin mitä hän sanoo kunnosta ?

  2. Joskus tulee sarjapainoiski seinä vastaan vatasta. Mitäs sitten?

    • Raja tulee vastaan luonnollisesti joskus mutta siinä vaiheessa tuleekin ne ”muut” mainitsemani keinot käyttöön pyrkiä tekemään kovempaa kerta toisena jälkeen 🙂 Käytetään yksi kortti kerrallaan niin pysyy fiksuna tämä touhu.

  3. Toivottavati olkapäässä ei ole mitään suurempaa häikkää. Itsellä oli vähän sama homma, kun pari vuotta oireili olkapää, mutta ei haitannut treeniä mitenkään ja ennätykset paukkui. No sitten joulukuussa totaalistoppi voimat hävisi täysin oikeasta kädestä ja nyt puoli vuotta treenitaukoa, kun revennyt labrum. Luultavasti vähintään 6 kk treenitaukoa vielä edessä jos sattuu fysiolla tulemaan kuntoon, joka on epätodennäköistä. Sitten jos ei tule kuntoon edessä leikkaus joka venyttää tauot varmaan yhteensä 1,5-2 vuoteen. Hieman syö miestä… Pointti siis parempi katsoa, kuin katua 😀

    • Tämä on aika tutuksi kaavaksi muodostunut ongelma, muutaman kerran vuoteen tuppaa aina tulehtumaan mutta nyt se vaan viihtyä normaalia huomattavasti pidempään. Aika paska juttu jätkättä kyllä, varmasti latistaa tunnelmaa aika lailla.. Toivotaan että tulee kuntoon ja pääset takaisin kovan treenin pariin! Nyt sitten jalkoja treenataan yläkropankin edestä 🙂

  4. Ehdottomasti videolle! Onko sulla muuten mitään erityistä syytä miksi teet kyykkyä smithissä? Ite oon alkanu tekemään sen takia, kun tulee reenattua melkein aina yksin niin smithissä se on vähän turvallisempaa ja saa tehtyä paremmin loppuun asti sarjat. Ja mulla smithissä etureidet ottaa paremmin osumaa, kun vapaalla tangolla.

    • Smithissä kyykätään sen takia kun valmentaja määräsi näin tehtävän 🙂 Uskon että se on sen takia kun voimaviikolla on niin paljon isoja raskaita perusliikkeitä että smith ei rasita niin kokonaisvaltaisesti kroppaa kuin normi kyykky.

  5. Heippa Jooel,

    olen treenannut tavoitteenani täydelliset pakaraparit ja ryhdikäs kroppa. Eli lihasmassan kasvatukseen on tähdätty. Treenitaustaa kuntosalin puolelta on kertynyt abauttiarallaa 9 kuukautta. Isoja massaliikkeitä en ole ohjelmaani sisällyttänyt juuri lainkaan. Treenit on menneet enempi kikkaillessa ja yksittäisia lihaksia pumpatessa. Tulosta tässä 9 kuukauden sisään on tullut vähän.

    Lueskelin vastauksiasi ja päätin ottaa neuvojesi mukaisesti pakkivaihteen silmään ja rakentaa treeniohjelmat massaliikkeistä, apuliikkeitä lisäten tarpeen mukaan (pakaroille lisäsin jo omansa), jos saisi lihaa luiden päälle. Aloittelija kun tässä ollaan niin virheitä tulee tehtyä.

    Mutta kysymys kuuluukin, missä vaiheessa jakoa kannattaa alkaa silputa pienemmäksi? Punttiksen puolelle mulla on aikaa vaikka kuinka, mutta sitten päästään taas rahakysymykseen. Opiskelijana lompakkoni nyörit joustavat neljään kertaan per viikko, jonka olen nähnyt aika haasteena, treenata kroppa kahdesti viikossa (liian suuren jaon vuoksi?). Jos tahdon erityisesti pyöreät olkapäät, kannattaako yläkropan massaliikkeiden lomaan sijoittaa eristäviä liikkeitä olkapäille, vai kannattaako olkapäille järjestää vaikka oma kotitreeni kumppareilla tehtynä salitreenien lisäksi ja hakea tätä kautta (pienellä) vastuksella pumppia?

    ”Toinen” kysymykseni koskeekin pakaroita, treenaan jalat kahdesti salin puolella, toinen treeneistä sisältää pakaroita eristäviä liikkeitä. Riittääkö tämä takaamaan tarakan kasvun? Treenit suoritetaan tietty raskain painoin ja vaihtelevin toisto- ja sarjamäärin.

    Kamalasti kysymyksiä, mutta toivottavasti saat selkiytettyä asiaa. 🙂

    • Sulla voisi hyvin toimia esim kolmijakoinen ohjelma, viikos kävisit 4-5krt salilla. Vetävät/työntävät/jalat. Tuolla jaolla voit tehdä vaikka vuoden eteenpäin kunhan muistat vaihdella liikkeitä/toistomääriä muutaman kk välein ja pyrit progressioon sarjapainoissa. Kolmijakoisen ohjelman yksittäiseen treeniin mahtuu useampi massaliike ja useampi eristävä liike. Olkapäillä mahtuu hyvinkin muutama oma liike tuohon treenijakoon.

      Sun tapauksessa kun treeniä on vasta niin vähän alla niin jätä ne pakaravemputukset vähemmälle ja kyykkää kovaa 🙂

 
Tykkää jutusta